הרדמה בניתוחים פלסטיים

מרבית המנתחים הפלסטיים מעדיפים לבצע את הניתוחים האסתטיים בהרדמה כללית. בהרדמה זו שרירי החולה משותקים והוא מונשם בעזרת מכונת ההרדמה. הרדמה זו מאפשרת את ביצוע הניתוחים ללא הפרעה מצד הפאציינטים/יות, אשר אינם/ן זזים/ות ומאפשרים/ות למנתח לבצע את עבודתו בנוחות. הודות לציוד ניטור מתקדם, ההרדמות הכלליות הפכו בשנים האחרונות לבטוחות והסיכוי לסיבוכים הנובעים מההרדמה קטנים. יחד עם זאת ההרדמות הכלליות כרוכות במתן תרופות העלולות לגרום לבחילות והקאות. כמו כן בניתוחים ממושכים בהם המנותח/ת שוכב/ת ללא תזוזה במשך שעות יש סכנה להיווצרות קרישי דם ברגליים, אשר עלולים לגרום לתסחיפים לריאות.

בשנים האחרונות פותחו חומרי הרגעה תוך ורידיים, אשר חוסכים את הצורך בהרדמה כללית. ניתן לבצע את מרבית הניתוחים האסתטיים בהרגעה תוך ורידית במשולב עם הרדמה מקומית. בשיטה זו, כאשר החולה מורגע ולא חש בכאב מבצעים את ההרדמה המקומית, ובמשך הניתוח, מאחר ואין כאבים, הפציינט/ית ישן/ה, אך נושם בכוחות עצמו. בשיטה זו עם סיום הניתוח, או בכל שלב בו דרוש שיתוף פעולה מצד הפציינט/'ת (כגון פתיחה או סגירה של העיניים בכדי להגיע לתוצאות מדויקות יותר) ניתן להעיר את החולה באופן מידי.

מאחר והשרירים אינם משותקים, הפציינטים/יות יכולים/ות להניע את רגליהם/ן והסיכוי להיווצרות קרישי דם ותסחיפים הינו נמוך. אם בעבר חשבו שהזרקה מקומית של כמות גדולה של חומרי הרדמה, עלולה להגיע לרמות רעילות בדם, היום ידוע שספיגת חומרי ההרדמה המקומית הינה איטית ואף בהזרקה של כמות רבה של חומרי הרדמה מקומית, הסיכוי להגיע לרמות רעילות בדם הינו אפסי. אפשרות נוספת להרדמה בניתוחים פלסטיים, במיוחד בניתוחים בפלג הגוף התחתון, הינה ע"י הרדמה אזורית (אפידורלית או ספינלית) בשילוב הרדמה מקומית עם או ללא הרגעה תוך ורידית.

ניתן לבצע הרדמה אפידורלית תחושתית בלבד, דבר המאפשר הזזת רגליים ושינוי תנוחה בזמן הניתוח ע"י המנותח/ת בעצמם. האפשרות לשינויי תנוחה מאפשרים גישה קלה יותר למנתחים ולפיכך תוצאה אסתטית טובה יותר וכן מונעים סיבוכים כגון פקקת ורידים ותסחיפים לראות, הנובעים מחוסר תזוזה למספר שעות.

ההרדמה האפידורלית נעשית באמצעות צינורית דקיקה המוחדרת לחלל העוטף את עמוד השדרה ונותרת במקומה גם לאחר הניתוח. הזלפת חומרים משככי כאבים דרך הצינורית ביממה שלאחר הניתוח מונעים את הכאבים הקשים ביממה שלאחר הניתוח ומקצרים את תקופת ההחלמה.

 

אפשרויות ההרדמה המגוונות מאפשרות לכל מטופל/ת ולכל מנתח/ת לבחור את אופן ההרדמה הנוח להם ביותר, אשר יביא להחלמה הטובה ביותר. אני אישית מעדיף לבצע את מרבית הניתוחים האסתטיים בשילוב של הרגעה תוך ורידית עם הרדמה מקומית. בשיטה זו, הפציינטים/יות ערים לחלוטין בסיום הניתוח ובמידת הצורך משתפים פעולה עם המנתח בזמן הניתוח. חומרי ההרדמה המקומית מונעים כאב בשעות הראשונות לאחר הניתוח, וניתן לנייד את החולים מיד בסמוך לסיום הניתוח. ניוד החולים מוריד את רמת הסיכון בניתוחים האסתטיים, הנעשים על פי רוב מתוך בחירה ומאפשרים שחרור מוקדם של הפציינטים/יות לביתם ללא חשש.

 

בשיטה זו של הרדמה מקומית תוך כדי טשטוש תוך ורידי בזמן ההזרקה, אני מבצע את כל הניתוחים בפנים (אף, אוזניים עפעפיים, שאיבות שומן ומתיחות פנים וצואר) ואילו בניתוחים בבטן ובפלג הגוף התחתון, אני מעדיף לבצע את הניתוחים בהרדמה אפידורלית בשילוב עם הרדמה מקומית והרגעה תוך ורידית במידה והפציינט/ית מעוניין/ת לישון.

 

לסיכום כל מנתח/ת, צריך להחליט במשולב עם הרופא/ה המרדים/ה והפציינט/ית, את ההרדמה העדיפה ולאפשר למנותח/ת לעבור את הניתוח בשיטה הבטוחה ביותר עבורו/ה, אשר תביא להחלמה מהירה ונטולת סיבוכים.

ד"ר יצחק רמון

ד"ר יצחק רמון

ד”ר יצחק רמון – מנתח פלסטי מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון, והינו מנתח פלסטי בכיר, העובד בשירותי בריאות כללית ובקופת חולים מאוחדת. את התמחותו ביצע ד"ר רמון במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם כרופא בכיר ומנהל ניתוחי הסרת גידולים בפנים בשיטת MOH'S. במקביל לפועלו בבית החולים רמב”ם, מכהן ד”ר רמון מאז שנת 1998 כמנהל המרפאה לכירורגיה פלסטית ואסתטית בבית החולים אלישע אותה מאז הוביל וקידם לאחת המרפאות המובילות בישראל.