חידושים בהצערת הפנים

עם העלייה בתוחלת החיים, גדל הרצון לשמור על מראה צעיר גם בגיל המבוגר. אותות הגיל מתחילים להיראות כבר בשנות השלושים לחיינו, כאשר מתחילים להופיע קמטים בתנועה, אשר עם השנים ילכו ויעמיקו ויהפכו לקמטים קבועים. כתוצאה מהחשיפה הרבה לשמש בארצנו שטופת השמש, נפגע עור הפנים, האלסטיות שלו נפגעת ומופיעים בו כתמים וקמטים. השומן בפנים הולך ומתנוון עם הזמן וכוחות הכובד גורמים לצניחת עור הפנים.

 

הכירורגיה הפלסטית נותנת היום מענה לכל אחד מהשלבים הללו(מתיחת פנים), אך ככל שנישמר מפני השמש, נקדים לטפל בגורמים להופעת הקמטים ונדאג להעלימם עם הופעתם, נוכל לשמור על מראה צעיר לתקופה ממושכת יותר.

 

בשלב הראשוני בו יש רק קמטים בתנועה, טיפול ברעלן יכול למנוע את קיבוע הקמטים. בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, הרעלן אינו חומר מילוי, ואינו משנה את ההבעה או גורם לפנים קפואות, אלא מחליש את פעולת השרירים הגורמת להופעת הקמטים וע"י כך מונע את היווצרותם.

כאשר יש כבר קמטים הדרך לטפל בהם הינה ע"י מילויים. ניתן למלא את הקמטים והשקעים בפנים ע"י חומרי מילוי זמניים, או לחלופין ע"י שומן עצמי הנשאב מהגוף ומוזרק לפנים. כולנו יודעים שלאנשים שמנים אין קמטים ואין נפילה של עור הפנים ולכן ניתן להבין בקלות, כיצד מילוי הפנים בשומן, יכול לחדש את נעורינו.

לעומת זאת שומן עודף בסנטר, פימה צווארית, או סנטר כפול, מאוד מבגרים את המראה וגורמים לנו להיראות מבוגרים מכפי גילנו. פימה צווארית או סנטר כפול, ניתן לתקן ע"י שאיבת שומן מהצוואר, או ע"י ניתוח למתיחת הצוואר והפנים בשילוב עם שאיבת שומן.

 

שאיבת שומן הינה דרך פשוטה ביותר לעיצוב צוואר שומני. כאשר ניתוח זה מבוצע באנשים צעירים והמנתח מקפיד על שאיבה אחידה ושטחית ניתן להגיע לתוצאות מצוינות ללא צלקות עם החלמה מהירה. לפני הניתוח מבוצעת הסננה של השומן הצווארי בחומר להרדמה מקומית, והניתוח מבוצע בהרדמה מקומית עם או ללא טשטוש קל. כפי שניתן לראות בתמונה, החולה יכול/ה לשבת בזמן הפעולה, דבר המאפשר למנתח לראות את המצב האמיתי ולהמשיך ולשאוב לפי הצורך. לעיתים כדי להדגיש את הזווית בין הלסת לצוואר, יש צורך להגדיל את הסנטר. דבר זה נותן אשליה של צוואר ארוך, לאנשים בעלי מבנה של צוואר קצר. יש לציין ששאיבת שומן מהצוואר בלבד ,ללא כל פעולה נוספת, כבר גורמת למראה צעיר יותר.
חידושים בהצערת הפנים

 

  

באנשים מבוגרים כאשר העור כבר מדולדל, יש לבצע מתיחה של עור הצוואר והפנים. בניתוח זה מופרד עור הפנים והצוואר מהשרירים המצויים תחתם, מקבעים את השרירים חזרה למקומם המקורי, וגוזרים את עודפי העור. היום נהוג למתוח את העור באופן אנכי כלפי מעלה, דבר המשווה לפנים מראה טבעי יותר מאשר מתיחה לצדדים. כמו כן בניגוד לעבר, הנטייה היום הינה לבצע את הניתוח בגיל צעיר יותר ולא להמתין לנפילה קשה של עור הפנים. אפשר להסתכל על עור הפנים כעל קפיץ, אשר יחזור לגודלו המקורי, כל עוד לא מתחנו אותו יותר מידי.
כאשר אנו מותחים את הקפיץ יותר מדי, הוא מאבד את קפיציותו ונותר ארוך. כמו הקפיץ, עור הפנים מאבד את האלסטיות שלו עם השנים, וככל שנקדים את הניתוח, תוצאותיו יישמרו לתקופה ארוכה יותר מאחר והאלסטיות תישמר. כאשר יש כבר נפילה משמעותית של העור, השינוי לאחר הניתוח יהיה ניכר ובולט, אך החזרה תהיה מהירה יותר. בנוסף ככל שהניתוח מבוצע בגיל צעיר יותר, ההחלמה מהירה יותר והסיכוי לסיבוכים קטן.

 

מתיחת הפנים מטפלת בעודפי העור ובנפילת השרירם, אך אינה מטפלת באיכות העור המתבטאת בקמטים העדינים ובכתמים. הסרת הקמטים העדינים, הכתמים ונזקי השמש, דורשת למעשה את הסרת שכבות העור העליונות. פעולה זו נקראת קילוף העור, או פילינג. ישנן שיטות שונות לקילוף העור: מכנית ע"י שיוף, כימית ע"י יצירת כווייה כימית מבוקרת בדרגות שונות או תרמית באמצעות קרן הלייזר. ככל שנסיר שכבות רבות יותר, יהיו לנו פחות קמטים וכתמים, אך תקופת ההחלמה תהיה ארוכה יותר וקשה יותר.
בנוסף לאחר קילוף העור נותר ורדרד לתקופה ארוכה ולאחר תקופת ההחלמה הוא יכול להפוך לבהיר יותר או כהה יותר (היפו או היפר פיגמנטציה). בכדי לקצר את תקופת ההחלמה ולמנוע את תופעות הלוואי פותח הפיקסל לייזר. מכשיר זה אינו הורס את כל העור אלא גורם לכווייה בצורת רשת או נקודות (פיקסלים), כך שמסביב לכל נקודה שנכוותה קיים אזור חיוני עם תאים תקינים המתקנים במהירות את האזור הפגוע. שיטה זו אמנם, אינה מוחקת את כל הקמטים והכתמים, אך היא גורמת לריענון של העור, ללא כל תופעות הלוואי והסיכונים הכרוכים בפילינג העמוק. במידה ומבצעים סידרה של טיפולים כאלה ניתן להגיע לשיפור ניכר במצב העור וכל זאת ללא אודם ממושך וללא שינויים בגוון העור.

 

קילוף עור הפנים (פילינג) בסיום ניתוח למתיחת הפנים על העור שעבר מתיחה, הינו מסוכן מאחר ועלול לגרום לנמק. בנוסף, בצואר, המורכב מעור דק ביותר, כלל לא ניתן היה לבצע פילינג עד כה. מסיבה זו בניתוחים למתיחת הפנים לא בוצע פילינג כלל, או היו מגבילים את הפילינג לאזורים שלא עברו מתיחה כלל כגון האזור שמסביב לפה או העפעפיים. מאז פותח הפיקסל לייזר, ניתן לשלב בין פילינג מסוג זה למתיחת הפנים וכן ניתן לעשות גם פילינג של הצוואר, עם או ללא ניתוח. אמנם הפילינג באמצעות לייזר פיקסל, אינו מוחק לחלוטין את הקמטים העדינים, אך הוא בהחלט משפר את טיב העור וכל הנשים והגברים שעברו את הניתוח המשולב מדווחים על עור רענן ובוהק יותר. בתמונות המצורפות ניתן לראות מטופלת שעברה את הניתוח המשולב.
ניתן לראותה לפני הניתוח, שבועיים לאחר הניתוח ועשרה חודשים לאחר הניתוח. ניתן גם להבחין בכך שצלקות הניתוח אינן נראות כלל לעין. בנוסף למרות עורה הכהה אין שינויי פיגמנט.
מתיחת הצוואר והפנים תמונת לפני

 

ד"ר יצחק רמון

ד"ר יצחק רמון

ד”ר יצחק רמון – מנתח פלסטי מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון, והינו מנתח פלסטי בכיר, העובד בשירותי בריאות כללית ובקופת חולים מאוחדת. את התמחותו ביצע ד"ר רמון במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם כרופא בכיר ומנהל ניתוחי הסרת גידולים בפנים בשיטת MOH'S. במקביל לפועלו בבית החולים רמב”ם, מכהן ד”ר רמון מאז שנת 1998 כמנהל המרפאה לכירורגיה פלסטית ואסתטית בבית החולים אלישע אותה מאז הוביל וקידם לאחת המרפאות המובילות בישראל.